the reflect of mehr creed in futuwwat school

نویسندگان

سهیلا صارمی

دانشیار پژوهشگاه علوم انسانی اکرم نوری

کارشناسی ارشد ایران¬شناسی دانشگاه شهید بهشتی، تهران

چکیده

futuwwa is an arabic word meaning ‘javanmard’ in persian and ‘fata’ is literally a young man. from its meaning we envisage him as a person who has reached to the apogee of him life or the perfection in his life. according to the available evidences and in comparison to mihr creed, it is considered that chivalry was prevalent in the pre- islamic iran. drinking a cup of saltwater is similar to mithra’s ceremony in which newcomers were considered a “newly converted” to mithra by drinking a glass of wine and eating  bread. likewise, mithraian called each other “yaar” and their master “mehyar”. also, ayyaran called their master “sarhang” and the prefix ‘-sar’ meaning senior and great, remind us of “mehyar”. note that “ayyar” is the popular “yar” hence their relation becomes clearer. in sassanid era, “yar” was a ceremonial title given to king’s friends and helpers. the characteristics of sassanid “assvar” namely braveness, athletic, devotion and being bound to morality remind us of “ayyari” and athletic traits. they were protectors of the king who were determined to do so, and their belt would present their serving the king. this belt was not only a piece of clothing, but also a sign of commitment. after islam, “futuwwat” and “ayyari” divided to two distinct groups: chivalry and militancy is found in “ayyaran” and piousness and modesty in fetyan. generally speaking, we can claim that chivalry of this group changed to characters meaning piousness, generosity, braveness after islam, which of course, each group “ayyaran” possessed morality and fetyan had militancy.

برای دانلود باید عضویت طلایی داشته باشید

برای دانلود متن کامل این مقاله و بیش از 32 میلیون مقاله دیگر ابتدا ثبت نام کنید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

focus on communication in iranian high school language classes: a study of the role of teaching materials in changing the focus onto communication in language classes

چکیده ارتباط در کلاس به عوامل زیادی از جمله معلمان، دانش آموزان، برنامه های درسی و از همه مهم تر، مواد آموزشی وابسته است. در تدریس ارتباطی زبان که تاکید زیادی بر توانش ارتباطی دارد، کتاب درسی به عنوان عامل موثر بر پویایی کلاس محسوب میگردد که درس ها را از طریق فراهم آوردن متن ارتباط کلاسی و هم چنین نوع تمرین زبانی که دانش آموزان در طول فعالیت های کلاسی به آن مشغول اند، کنترل می کند. این حقیقت ک...

15 صفحه اول

a swot analysis of the english program of a bilingual school in iran

با توجه به جایگاه زبان انگلیسی به عنوان زبانی بین المللی و با در نظر گرفتن این واقعیت که دولت ها و مسئولان آموزش و پرورش در سراسر جهان در حال حاضر احساس نیاز به ایجاد موقعیتی برای کودکان جهت یاد گیری زبان انگلیسی درسنین پایین در مدارس دو زبانه می کنند، تحقیق حاضر با استفاده از مدل swot (قوت ها، ضعف ها، فرصتها و تهدیدها) سعی در ارزیابی مدرسه ای دو زبانه در ایران را دارد. جهت انجام این تحقیق در م...

15 صفحه اول

the relationship between academic self-concept and academic achievement in english and general subjects of the students of high school

according to research, academic self-concept and academic achievement are mutually interdependent. in the present study, the aim was to determine the relationship between the academic self-concept and the academic achievement of students in english as a foreign language and general subjects. the participants were 320 students studying in 4th grade of high school in three cities of noor, nowshah...

the effect of the record infancy in crimilly acts of guilties (in karaj city)

چکیده یکی از مهمترین دغدغه های بزرگ جوامع بشری، از دیر باز تا کنون که ذهن پژوهشگران و متخصصان بهداشت روانی و اجتماعی و دولتها رابه خود مشغول داشته، مسأله ی بزهکاری می باشد. شناخت کامل پدیده ی بزهکاری و بزهکار، علل وعوامل سقوط یک انسان، چگونگی درمان وی و درنهایت پیشگیری ازبزهکاری ودریک کلام سالم سازی یک جامعه، رسالت عظیم، انسانی ومقدسی می باشد که با بررسی شخصیت مجرم یعنی[ انسانی که تحت شرای...

15 صفحه اول

romantic education:reading william wordsworths the prelude in the light of the history of ideas

عصر روشنگری زمان شکل گیری ایده های مدرن تربیتی- آموزشی بود اما تاکید بیش از اندازه ی دوشاخه مهم فلسفی زمان یعنی عقل گرایی و حس گرایی بر دقت و وضوح، انسان عصر روشنگری را نسبت به دیگر تواناییهایش نابینا کرده و موجب به وجود آمدن افرادی تک بعدی شد که افتخارعقلانیتشان، تاکید شان بر تجربه فردی، به مبارزه طلبیدن منطق نیاکانشان وافسون زدایی شان از دنیا وتمام آنچه با حواس پنجگانه قابل درک نبوده و یا در ...

the analysis of the role of the speech acts theory in translating and dubbing hollywood films

از محوری ترین اثراتی که یک فیلم سینمایی ایجاد می کند دیالوگ هایی است که هنرپیش گان فیلم میگویند. به زعم یک فیلم ساز, یک شیوه متأثر نمودن مخاطب از اثر منظوره نیروی گفتارهای گوینده, مثل نیروی عاطفی, ترس آور, غم انگیز, هیجان انگیز و غیره, است. این مطالعه به بررسی این مسأله مبادرت کرده است که آیا نیروی فراگفتاری هنرپیش گان به مثابه ی اعمال گفتاری در پنج فیلم هالیوودی در نسخه های دوبله شده باز تولید...

15 صفحه اول

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید


عنوان ژورنال:
پژوهشنامه نقد ادبی و بلاغت

جلد ۱، شماره ۲، صفحات ۱-۲۰

کلمات کلیدی
futuwwa is an arabic word meaning ‘javanmard’ in persian and ‘fata’ is literally a young man. from its meaning we envisage him as a person who has reached to the apogee of him life or the perfection in his life. according to the available evidences and in comparison to mihr creed it is considered that chivalry was prevalent in the pre islamic iran. drinking a cup of saltwater is similar to mithra’s ceremony in which newcomers were considered a “newly converted” to mithra by drinking a glass of wine and eating  bread. likewise mithraian called each other “yaar” and their master “mehyar”. also ayyaran called their master “sarhang” and the prefix ‘ sar’ meaning senior and great remind us of “mehyar”. note that “ayyar” is the popular “yar” hence their relation becomes clearer. in sassanid era “yar” was a ceremonial title given to king’s friends and helpers. the characteristics of sassanid “assvar” namely braveness athletic devotion and being bound to morality remind us of “ayyari” and athletic traits. they were protectors of the king who were determined to do so and their belt would present their serving the king. this belt was not only a piece of clothing but also a sign of commitment. after islam “futuwwat” and “ayyari” divided to two distinct groups: chivalry and militancy is found in “ayyaran” and piousness and modesty in fetyan. generally speaking we can claim that chivalry of this group changed to characters meaning piousness generosity braveness after islam which of course each group “ayyaran” possessed morality and fetyan had militancy.

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023